مشاوره بازاریابی و توسعه کسب و کار

مشاوره بازاریابی و توسعه کسب و کار

مشاوره بازاریابی و توسعه کسب‌وکار

استفاده از خدمات مشاوره بازاریابی و توسعه کسب و کار به شرکت‌های فعال در صنایع مختلف کمک می‌کند برنامه‌های بازاریابی خود را بهبود بخشند و به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشند. رسیدن به چنین جایگاه شغلی معمولا نیازمند تخصص، مدرک تحصیلی مربوطه و تجربه کاری است. در این مقاله با معرفی شغل این نوع مشاوره می‌گوییم افراد مایل به این نقش به چه مهارت‌هایی نیاز دارند و باید چه مسیری را طی کنند، پس همراهمان بمانید.

مشاوره بازاریابی و توسعه کسب و کار توسط چه کسی انجام می‌شود؟

مشاور بازاریابی فردی است که خدمات مشاوره و راهنمایی‌های تخصصی را به کسب‌وکارها برای توسعه و اجرای مؤثر استراتژی‌های مارکتینگ ارائه می‌دهد. مشاوران ممکن است به‌صورت مستقل یا به‌عنوان کارمند یک شرکت مشاوره فعالیت کنند. معمولا در زمینه‌های مختلفی مانند تحقیقات بازار، برندسازی، تبلیغات، بازاریابی دیجیتال و فروش تخصص دارند.

مشاغل و صنایع مختلف از جمله استارتاپ‌ها، مشاغل کوچک و متوسط ​​و همچنین شرکت‌های بزرگ مشاوران مارکتینگ را استخدام می‌کنند. این افراد به مشتریانشان کمک می‌کنند تا مخاطبان هدفشان را شناسایی کنند، کمپین‌های بازاریابی را توسعه دهند و اثربخشی تلاش‌های خود را اندازه‌گیری کنند.

مشاوران ممکن است به‌صورت پروژه‌ای کار کنند یا به‌طور مداوم به ارائه پشتیبانی و مشاوره مارکتینگ با هزینه ثابت یا نرخ ساعتی مشغول شوند. این افراد همچنین ممکن است به تیم‌های بازاریابی داخلی، خدمات آموزشی و مربیگری ارائه دهند تا به آن‌ها کمک کنند مهارت‌هایشان را توسعه دهند و عملکرد خود را بهبود بخشند. در این دوره‌ها معمولا مدل‌های ‌DWY و DFY آموزش داده می‌شود.

به‌طور کلی، نقش یک مشاور کمک به رشد و موفقیت کسب‌وکار با توسعه و اجرای هدفمند استراتژی‌های ‌بازاریابی است که آن‌ها را با مخاطبان هدف خود مرتبط می‌کند و باعث رشد فروش و درآمد می‌شود.

مهارت‌های ‌کلیدی مورد نیاز برای مشاوره بازاریابی و توسعه کسب و کار چه هستند؟

مشاوران بازاریابی اغلب به دانش جامعی از بازاریابی نیاز دارند که شامل مهارت‌های ‌بسیار متنوعی است. اگر تصمیم دارید در نوع خاصی از بازاریابی یا یک صنعت خاص تخصص داشته باشید، ممکن است به مهارت‌های ‌بیشتری نیاز داشته باشید که در آن زمینه کاربرد دارند. در فهرست زیر چند مهارت برتر مورد نیاز برای یک مشاور را آورده‌ایم:

  • کپی رایتینگ
  • مهارت‌های ‌ارتباطی
  • توجه به جزئیات
  • مدیریت محتوا
  • نرم افزار اتوماسیون
  • حل مساله
  • رسانه‌های اجتماعی
  • تحقیقات بازار
  • نرم افزارهای رایج
  • توانایی تحلیل
  • استراتژی بازاریابی
  • تفکر خلاقانه
  • رهبری

وظایف مشاور بازاریابی و توسعه کسب‌وکار چیست؟

  1. مطالعه مشخصات و عملیات شرکت برای درک نیازهای آن؛
  2. انجام تحقیقات بازار برای شناسایی روندهای صنعت و فرصت‌های تجاری؛
  3. تدوین و اجرای استراتژی بازاریابی با توجه به اهداف و بودجه.

چگونه یک مشاور بازاریابی شویم؟

برای آنکه یک مشاور بازاریابی و توسعه کسب و کار خوب باشید، باید مراحل زیر را طی کنید:

1. مدرک تحصیلی مربوطه را بگیرید

در‌حالی که گاهی می‌توان بدون مدرک نیز به‌عنوان مشاور بازاریابی و توسعه کسب و کار فعالیت کرد، اکثر شرکت‌ها به متخصصانی نیاز دارند که مدرک مرتبط داشته باشند. زمینه‌های تحصیلی رایج شامل مدیریت کسب و کار، بازاریابی، تجارت یا ارتباطات است. تجربه اغلب می‌تواند جای مدرک را بگیرد، اما بیشتر سازمان‌ها به‌دنبال کاندید‌هایی می‌گردند که مدرک مربوطه را دارند.

2. کسب تجربه در محل کار و تحصیلات بیشتر

اکثر مشتریان و شرکت‌های مشاوره از مشاوران بازاریابی و توسعه کسب و کار انتظار دارند که در این زمینه تخصص داشته باشند. بنابراین متخصصان بازاریابی که می‌خواهند مشاوره بازاریابی و توسعه کسب و کار شوند، باید برای مدتی مستقیما برای شرکت‌ها کار کنند.

کار آن‌ها ممکن است هماهنگ‌کننده بازاریابی، هماهنگ‌کننده رسانه‌های اجتماعی، مدیر بازاریابی یا هماهنگ‌کننده بازاریابی دیجیتال و سایر عناوین باشد. کار کردن به‌صورت موقت در این نوع شغل‌ها می‌تواند باعث کسب تجربه‌هایی شود که برای موفقیت به‌عنوان مشاور نیاز دارید.

برخی از متخصصان بازاریابی ممکن است تصمیم بگیرند که مدارکی مانند مدرک کارشناسی ارشد در تجارت یا مدیریت کسب و کار کسب کنند. کسب این مدارک به مشتریان بالقوه نشان می‌دهد که آموزش‌های پیشرفته‌ای در این زمینه داشته‌اید، اما این مدارک برای رسیدن به جایگاه شغلی مشاور ضروری نیستند بلکه شانس شما برای استخدام و موفقیت را افزایش می‌دهند.

3. مهارت‌های لازم را کسب کنید

هنگا‌می ‌که مدارک تحصیلی خود را به‌دست آوردید، ممکن است بخواهید تمام مهارت‌های لازم برای یک مشاوره بازاریابی و توسعه کسب و کارحرفه‌ای را بیاموزید. اکثر مشاوران بازاریابی در زمینه‌های زیادی کار می‌کنند. بنابراین کسب مهارت‌های مختلف و تمرکز نکردن فقط روی یک زمینه بسیار مفید است.

این مهارت‌ها شامل همه چیز از کپی رایتینگ گرفته تا تسلط بر آخرین فناوری‌هاست است. با‌این‌حال، اگر در صنعت خاصی کار می‌کنید که می‌خواهید به‌عنوان مشاور بازاریابی در آن بمانید! می‌توانید مهارت‌های مرتبط با آن را نیز بگذرانید.

4. گواهینامه‌های تخصصی بگیرید

مشاوران بازاریابی با اخذ گواهینامه‌های مختلف می‌توانند مهارت‌های فروش خود را افزایش دهند. از جمله آن‌ها گواهینامه بازاریاب حرفه‌ای (PCM) انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) است که برای دریافت آن باید در آزمون مربوطه قبول شوید.

علاوه‌بر آن گواهینامه‌های زیادی برای تخصص‌های ‌مختلف وجود دارند. مثلا اگر در تحقیقات بازار تخصص دارید، می‌توانید گواهینامه حرفه‌ای Insights (IPC) را از انجمن Insight دریافت کنید، که دانش تخصصی شما در روش‌های مختلف تحقیقاتی را نشان می‌دهد.

5. بین مشاور بازاریابی مستقل یا کار کردن برای یک شرکت بازاریابی تصمیم بگیرید

متخصصانی که تصمیم گرفته‌اند مشاور باشند، ‌باید انتخاب کنند که ‌می‌خواهند به‌صورت مستقل به‌عنوان صاحب کسب‌وکار مشاوره خود فعالیت کنند یا در یک شرکت مشاوره مشغول به کار شوند.

هر گزینه مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای انتخاب آن باید به حوزه تخصص و موقعیتتان توجه کنید. فعالیت در شرکت‌های مشاوره معمولا با اندکی ثبات بیشتر همراه است و آن‌ها برای مشاور کار پیدا می‌کنند، اما ممکن است انتخاب‌هایشان بر اساس سلیقه فردی شما نباشد.

سخن نهایی

به‌طور کلی نقش مشاور درست در کمک به رشد و موفقیت کسب‌وکارها بسیار مهم است. چنین فردی با توسعه و اجرای نتیجه‌بخش استراتژی‌های بازاریابی که همسو با نیازهای مخاطبان هدف باشند، باعث توسعه کسب‌وکار و افزایش درآمد آن می‌شوند. برای رسیدن به این جایگاه شغلی باید مراحلی را طی کنید یا گواهینامه‌های مختلفی را می‌توانید بگیرید که در این مقاله توضیح دادیم.

برای خدمت مشاوره با ما تماس بگیرید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *