طراحی هویت بصری و اهمیت آن در برند

moooneh

اهمیت طراحی هویت بصری برند

مهم‌ترین هدف کسب‌وکارها، ماندگار شدن در ذهن مخاطبانشان و به‌دست آوردن وفاداری آن‌ها است. چیزی که به رخ دادن این اتفاق کمک می‌کند، ایجاد هویت کسب و کار و برندینگ آن است. اما چطور باید برندسازی کنید و طراحی هویت بصری چه نقشی در آن دارد؟ همراهمان بمانید تا به این سوال‌ها پاسخ دهیم.

هویت بصری چیست؟

هویت بصری ترکیبی از عناصر گرافیکی از جمله لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی، تصاویر و موارد دیگری است که شخصیت برند را شکل می‌دهند و به ماندن آن در ذهن مخاطبان کمک می‌کنند.

طراحی هویت بصری در واقع بخشی از برندینگ است که به‌عنوان هیجان‌انگیزترین و لذت‌بخش‌ترین بخش آن در ذهن باقی می‌ماند. در این بخش امکان شکوفایی خلاقیت شما وجود دارد و با کمک ابتکار منحصر به‌فردتان می‌توانید شخصیت بصری مخصوص به‌خودتان را خلق کنید. در نظر داشته باشید که هویت بصری برندتان باید با استراتژی کلی برند و دیگر جنبه‌های هویتی آن همسو باشد.

چرا هویت بصری مهم است؟

1. شناخت برند

برندینگ به شناخته شدن برند کمک می‌کند. زمانی که مشتریان لوگو یا رنگ‌های سازمانی شما را ببینند، به‌سرعت برندتان را شناسایی می‌کنند و به ‌یاد می‌آورند.

2. تمایز

هویت بصری قوی برند شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند، مثلا بعضی صنایع خاص از پالت رنگ مشخصی استفاده می‌کنند. بنابراین اگر از پالت رنگ متفاوتی استفاده کنید، برندتان به‌راحتی شناخته خواهد شد.

3. اعتماد و اعتبار

طراحی هویت بصری منسجم کمک می‌کند تا مشتریان به برند شما اعتماد کنند و اعتبار آن افزایش پیدا کند.

4. تقویت

هویت بصری در تقویت استراتژی برند و انتقال آن به مخاطب مهم است.

5. ارتباط عاطفی

هویت بصری قوی باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین مشتریان و سهامدارن با برند خواهد شد.

عناصر هویت بصری

1. پالت رنگ

پالت رنگی مجموعه‌ای از رنگ‌های کلیدی برند شما است که در تمامی عناصر بصری آن مانند لوگو، طراحی سایت، پلفترم‌های اجتماعی، بروشورها و بنرهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمان برندینگ برای انتخاب پالت رنگی، مفاهیمی همچون روانشناسی و تئوری رنگ‌ها اهمیت بسیاری مهمی دارد، زیرا این ویژگی‌ها احساسات مخاطبان را بر می‌انگیزند.

2. لوگو

لوگو نماد گرافیکی یک شرکت، محصول تجاری، نهاد عمومی یا خصوصی است که امکان شناسایی برند را راحت‌تر می‌کند. برندسازی لوگو به‌ کمک تایپوگرافی‌ها، گرافیک‌ها، نمادها و رنگ‌ها است. این عناصر گرافیکی اولین چیزی هستند که مخاطبان از برند شما می‌بینند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. به‌همین دلیل لوگو گاهی به‌عنوان مهم‌ترین استراتژی برند قابل شناسایی است.

در زمان طراحی هویت بصری و عنصر لوگو، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • خوانایی آسان و ساده
  • منحصربه‌فرد بودن
  • تشخیص راحت
  • هماهنگ با سایر عناصر هویتی برند
  • قابلیت تبدیل به رنگ سیاه و سفید یا خاکستری
  • مقیاس‌پذیر در هر اندازه یا فرمت
  • قابل استفاده در انواع رسانه‌های آنلاین و آفلاین

 3. پالت فونت و تایپ ‌فیس

فونت‌ها و تایپ فیس‌ها هویت کسب و کار را در کنار دیگر عناصر شکل می‌دهند. این عنصر بیانگر برندینگ شما است و انسجام کلی بصری برند را افزایش می‌دهد. اما فونت و تایپ‌فیس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تایپ فیس گروهی از کاراکترها، حروف و اعداد با طراحی مشترک است. مثلا Arial، B Nazanin و New Roma Times تایپ ‌فیس هستند در حالی‌که فونت نوع مشخصی از تایپ‌ فیس با وزن و شکل نگارشی خاص است. مثلا pt 14 B Nazanin Bold یک فونت است.

بنابراین تایپ‌ فیس‌ها و فونت‌هایی را انتخاب کنید که با ارزش‌های برند و طراحی هویت بصری آن همسو بوده و در عین حال، قابلیت خوانایی خود را حفظ کرده باشند. همچنین بسیار مهم است که پالت فونت و تایپ ‌فیس شما متفاوت از رقبایتان باشد.

4. تصویرسازی و سبک عکاسی

مخاطبان محصولات یا خدمات شما را از طریق سبک عکاسی و نوع تصویرسازیتان به‌خاطر می‌آورند. بنابراین بخش مهمی از هویت کسب و کارتان در عکس‌ها، نمادها یا کلاژ‌هایی است که به مخاطب نشان می‌دهید. تصاویری که به مخاطب ارائه می‌کنید باید از طریق برقراری ارتباط با احساسات و عواطف مشتریانتان، به برندسازی شما کمک کنند.

برای آن‌که بتوانید طراحی بصری خود را از طریق تصاویر دنبال کنید و مخاطبان وفاداری به‌دست آورید، زمان طراحی به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبانتان به دنبال چه چیزی هستند؟
  • قصد دارید کدام احساسات آن‌ها را برانگیزید؟
  • چه نوع تصاویری الهام بخش آن‌ها خواهد بود؟
  • چه چیزی برایشان مهم است؟

5. طراحی گرافیکی

طراحی هویت بصری برند زمانی معنا پیدا می‌کند که بتوانید عناصر به‌کار رفته در آن را به‌شکل مناسبی کنار یکدیگر قرار دهید. به عنوان مثال در طراحی گرافیکی باید محل قرارگیری لوگو، اندازه فونت‌ها و مقدار آن‌ها یا میزان فضای سفید لازم طرح را مشخص کنید.

فرقی نمی‌کند که در حال طراحی وب سایت، پست‌های پلتفرم‌های اجتماعی، بروشورها، محصول یا بسته‌بندی باشید، در هر صورت کوچک‌ترین بخش طرح شما باید متفاوت باشد و با دیگر بخش‌ها ارتباط داشته باشد. هدف از طرح‌بندی‌های گرافیکی این است که هویت کسب و کار شما منسجم بوده و به‌راحتی قابل درک و ارائه باشد.

6. طراحی محصول و بسته بندی

اگر فروش محصولات فیزیکی بخش مهمی از کسب‌وکار شما را شکل می‌دهد، اهمیت دارد که برندینگ محصولات را نیز در کنار برندسازی کلی خود در نظر داشته باشید. این کار شامل طراحی محصول و طراحی بسته‌بندی آن است، به‌شیوه‌ای که نتیجه نهایی علاوه‌بر برآورده کردن نیازهای مخاطبان، متفاوت از محصولات رقبا باشد.

طراحی محصول شامل عناصری مختلفی است که از میان آن‌ها می‌توان به نوع مواد مورد استفاده، عملکرد و ارگونومی محصول، ظاهر بیرونی محصول و راه حل ارائه شده به مصرف کننده از طریق محصول اشاره کرد. طراحی بسته بندی نیز شامل عناصر مختلفی از جمله شکل فیزیکی، مواد، زیبایی، ظاهر و احساسات مصرف کننده است.

بسته‌بندی محصول شما، آخرین کانال ارتباطی است که می‌توانید برای برندسازی با مصرف کنندگان ایجاد کنید. بنابراین بسته‌بندی محصول و محتوای آن به‌عنوان یک «فروشنده خاموش»، باید مردم را در فرایند تصمیم‌گیری مجاب به خرید کنند. طراحی محصولات برند و بسته بندی آن‌ها باید استراتژی و هویت برند شما را به‌خوبی منعکس کنند.

سخن نهایی

برند مهم‌ترین واژه‌ای است که در دنیای کسب‌وکار شنیده می‌شود. عوامل مختلفی روی برندینگ مؤثر اثر می‌گذارند که هویت بصری برند یکی از آن‌ها است. بسیاری از برندها تنها به‌واسطه هویت بصری که برای خود شکل داده‌اند، در یاد مانده‌اند. زمان طراحی این هویت باید به عناصر گوناگونی دقت کنید که در این مقاله توضیح دادیم. برای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *