دیجیتال مارکتینگ و راهنمای آن (دیجیتال مارکتینگ چیست)

رشد یک کسب‌وکار در جهان دیجیتال امروزی که فناوری حرف اول را در آن می‌زند، بدون کمک گرفتن از روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال ممکن نیست. این نوع از بازاریابی اصول خاصی دارد که با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانید برای کسب‌وکار خود تبلیغ کنید و آن را گسترش دهید. در این مقاله شما را با دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌کنیم تا بتوانید فعالیت خود در محیط آنلاین را هدفمندتر به جلو پیش ببرید، پس همراهمان بمانید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به ‌زبان ساده این نوع از بازاریابی تبلیغ و فروش خدمات یا محصولات متنوع در اینترنت را هدف قرار می‌دهد. بازاریابی آنلاین به معنای تبلیغ برندها با برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر روش‌های ارتباطی دیجیتال است. این روش‌ها نه تنها شامل ایمیل، رسانه اجتماعی و تبلیغات در وب می‌شود، بلکه پیام‌های چند رسانه‌ای و پیامک نیز نقش یک کانال بازاریابی را دارند. به‌طور کلی اگر یک کمپین بازاریابی شامل ارتباط دیجیتال شود، دیجیتال مارکتینگ نام می‌گیرد.

انواع بازاریابی دیجیتال

یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال، انعطاف پذیری آن است. این نوع از بازاریابی انواع مختلفی دارد که می‌توانید با توجه به اهداف خود  از آ‎ن‌ها استفاده کنید. از جمله:

1. بازاریابی محتوا

یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ بازاریابی محتوا است که به‌جای تبلیغ محصول یا خدمات، تمرکز خود را روی تغییر ذهنیت کاربران و آموزش آن‌ها می‌گذارد. این نوع از بازاریابی کمک می‌کند تا افراد کسب‌وکار شما را به‌عنوان یک رهبر فکری و منبع قابل اعتماد به‌خاطر بسپارند.

استراتژی بازاریابی محتوا ارائه محتوای فکری مورد نیاز افراد به‌صورت رایگان است تا با این کار آن‌ها را به خرید کالا یا خدمات ترغیب کنید. برای رسیدن به این هدف، روش‌های مختلفی وجود دارد، مانند:

  • پست‌های وبلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • خبرنامه‌ها
  • راهنماها
  • اینفوگرافیک
  • محتوای صوتی مانند پادکست
  • محتوای ویدیویی، مانند کلیپ‌های یوتیوب

2. بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو، نوعی بازاریابی دیجیتال است که صفحات وب خود را برای افزایش رتبه‌شان در موتورهای جستجو بهینه می‌کنید. دلیل اهمیت این نوع از بازاریابی این است که بیش از 67درصد کلیک‌های نتایج جستجو، مربوط به پنج نتیجه اول جستجو است. بنابراین استراتژی‌های سئو هدف خود را روی بهبود رتبه سایت به‌مرور زمان می‌گذارند.

3. بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یک روش دیجیتال مارکتینگ کاملا متفاوت با سئو است و نباید آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. این نوع از بازاریابی به تبلیغات پولی گفته می‌شود که در زمان استفاده کاربر از موتورهای جستجو یا صفحات وب قابل مشاهده هستند. گوگل ادز و بینگ ادز دو پلتفرم محبوب برای این کار به‌شمار می‌روند و شما می‌توانید با پرداخت هزینه تبلیغات خود را در این موتورهای جستجو در معرض دید مخاطبانتان قرار دهید.

4. بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابرازهای بازاریابی دیجیتال به‌شمار می‌آیند. در حال حاضر فیس‌بوک، ایکس، اینستاگرام، یوتیوب و تیک‌تاک محبوب‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی هستند که علاوه‌بر نمایش تبلیغات، به ایجاد یک رابطه تعامل‌محور میان شما و مخاطبانتان کمک می‌کنند. برای بهترین عملکرد در این پلتفرم‌های اجتماعی به نکات زیر دقت کنید:

  • مخاطبان هدف خود و علایق آن‌ها از جمله پلتفرم اجتماعی محبوبشان را به‌خوبی بشناسید.
  • محتوای جذاب و باکیفیت تولید کنید.
  • در کمتر از 24 ساعت به نظرات و سوالات مخاطبانتان پاسخ دهید.
  • محتواهای خود را طبق یک برنامه مشخص و به‌صورت منظم منتشر کنید.
  • بهترین زمان را برای انتشار محتوا شناسایی کنید.

5. تبلیغات کلیکی

تبلیغاتی کلیکی (PPC) یک نوع دیگر دیجیتال مارکتینگ است که در آن شما تبلیغات خود را در صفحات وب، موتورهای جستجو و دیگر پلتفرم‌ها قرار می‌دهید. اما زمانی هزینه این تبلیغات را می‌پردازید که بازدیدکنندگان روی آن‌ها کلیک کرده باشند.

این روش بازاریابی دیجیتال مشابه روش بازاریابی موتورهای جستجو است با این تفاوت که شما می‌توانید علاوه‌بر موتورهای جستجو، تبلیغات خود را در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و یوتیوب نیز منتشر کنید.

6. بازاریابی رابطه‌مند

بازاریابی وابسته یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل می‌کند. این استراتژی با تبلیغ یک محصول یا خدمات، مخاطبان را به خرید آن متمایل می‌کند. در این روش صاحبان کسب‌وکارها تبلیغات خود را به اشخاص و شرکت‌هایی می‌سپارند که مخاطبان وفاداری دارند و می‌توانند آن‌ها را به خرید ترغیب کنند.

این نوع از بازاریابی دیجیتال با اینفلوئنسر مارکتینگ همپوشانی دارد با این تفاوت که شما در صورتی به شرکت‌های واسطه هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنید که افراد خرید خود را بر اساس معرفی آن‌ها انجام داده باشند.

7. تبلیغات محلی

این نوع بازاریابی دیجیتال سعی می‌کند محتوای سرگرم‌کننده و آموزنده خود را با کم اهمیت دادن جلوه تبلیغاتی آن به مخاطب ارائه کند تا بدبینی مخاطب را کاهش دهد و به هدف خود از تبلیغات برسد. برای مثال آگهی یک کسب‌وکار با این شیوه از دیجیتال مارکتینگ، کاملا مشابه با پست معمولی است که در پلتفرم‌ها و صفحات وب منتشر می‌شود.

8. اتوماسیون بازاریابی

این نوع از بازاریابی کار تبلیغات را با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و ماشینی ساده می‌کند. هدف از اتوماسیون بازاریابی جایگزینی وظایف نیروی انسانی با ماشین‌ها نیست، بلکه ایجاد فرصتی برای بازاریابان است که بتوانند به‌جای انجام کارهای روزمره، تمرکز خود را بر استراتژی‌های خلاقانه جدید بگذارند.

9. بازاریابی ویدیویی

محبوبیت پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک باعث شده است تا بازاریابی ویدیویی یکی از روش‌های مهم دیجیتال مارکتینگ باشد. در این روش از بازاریابی شما باید بتوانید از طریق تولید محتواهای ویدیویی جذاب، مخاطب خود را در زمان مشخصی جذب کنید.

10. اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال با استفاده از اینفلوئنسرها کمک می‌کند تا برند، محصول یا خدمات خود را در پلتفرم‌های اجتماعی که این افراد در آن‌ها فعالیت دارند، تبلیغ کنید. در این روش باید سعی کنید اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که مخاطب هدف وفاداری دارند و و خدمات یا محصولات شما، مناسب مخاطبان آن‌ها است. این روش مشابه بازاریابی رابطه‌مند است با این تفاوت که هزینه تبلیغات را بر اساس یک توافق می‌پردازید نه درصدی از فروشی که به‌واسطه معرفی آن‌ها داشته‌اید.

سخن نهایی

باید بپذیریم که در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و ارتباط‌های آنلاین مانند اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. این ارتباط‌ها حتی روی تصمیم‌های ما برای خرید محصولات و استفاده از خدمات برندهای مختلف اثر می‌گذارند. به‌همین دلیل شرکت‌ها به کمک دیجیتال مارکتینگ می‌توانند ارتباط مؤثری با مخاطبان هدف خود شکل دهند و فروش بیشتری داشته باشند. در این مقاله انواع بازاریابی آنلاین را توضیح دادیم که می‌توانید از هر کدام با توجه به اهداف خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *